Minimální preventivní program
Minimální preventivní program
Základní škola praktická Česká Třebová
( školní rok 2013/2014)
Vypracovala: Mgr. Zlatava Štanclová (výchovný poradce )
Mgr. Petra Kumpoštová ( metodik prevence )
Schválila: Mgr. Iva Fikejsová, ředitelka školy
Čj.: 21/2008
Platnost od 1.9.2007
Úpravy od 1.9.2010
Osnova MPP:
1. Úvod
2. Komu je MPP určen
3. Cíle programu a cílové skupiny
4. Úkoly učitelského sboru
5. Zásady efektivnosti prevence
6. Vytyčení soc.- negativních jevů
7. Vlastní práce se žáky a analýza současného stavu
8. Spolupráce s rodiči
9. Spolupráce s dalšími subjekty
10. Tradice školy a školní prostředí, propagace školy
11. Vzdělávání pedagogů
12. Metody práce, metodické pomůcky a materiály
13. Závěr
1. Úvod
V současné době se drogová problematika a ostatní formy rizikového chování ( dále jen RCH ), staly celospolečenským problémem. Zneužívání drog a jiné sociálně negativní jevy se dotýkají i dětí, které navštěvují naší školu.
Z pohledu pedagogů je důležité zahájit primární prevenci právě v době základní školní docházky, poskytnout žákům co nejvíce informací o drogové problematice a jiných závislostech a různých formách rizikového chování, , přiměřeně k jejich věku.
2. Komu je MPP určen
MPP je určen pro potřeby ZŠ praktické. Je určen pro žáky, učitele, rodiče a ostatní, kteří se budou podílet na jeho realizaci (PPP, pracovníci zdravot. zařízení, …).
3. Cíle MPP
- zvýšení odolnosti dětí a mládeže vůči rizik. chování, snížení rizika a vlivu na dítě a mládež
- oddálení nebo snížení výskytu projevů RCH
- větší informovanost žáků a pedagogů, rodičů a veřejnosti o
problematice rizikového chování.
- dlouhodobě a preventivně působit na žáky a předcházet tak
vzniku rizikového chování
- zvýšit u žáků schopnost činit důležitá rozhodnutí a nést
následky svého jednání
- nácvik soc. dovedností, sebepoznání, empatie, řešení
- svízelných situací, sebeovládání
- zkvalitňovat soc. klima školy
- zapojit učitele do přípravy MPP
- vytvářet otevřený vztah s rodiči a veřejností
- ovlivnit žáky ve smyslu podpory zdraví a vlastního bezpečí
- zvýšit odolnost dětí a mládeže vůči rizikovému chování
- posílit psychiku i fyzickou odolnost
- pomoc jedincům z nejvíce ohrožených skupin
( minoritám, dětem a mládeži zdravotně a sociálně znevýhodněným )
- nabídnout dětem a mládeži možnost zájmových aktivit
- utvářet správný hodnotový systém u dětí a mládeže
- informovat žáky a rodiče o návykových látkách a jejich účincích
- informovat žáky a rodiče o nových formách rizikového chování
- naučit žáky a mládež podílet se na utváření zdravého školního prostředí – výzdoba, hygiena, udržování pořádku
Cílové skupiny: žáci
učitelé
rodiče
4. Úkoly učitelského sboru
Třídní učitel:
- sleduje potřeby žáků
- věnuje pozornost žákům problémovým se zdravotními a soc. riziky
- zařazuje vhodná témata do vyučovacích předmětů
- zajišťuje volnočasové aktivity, doučování
- zařazuje projektové vyučování
- spolupracuje s metodikem prevence (dále jen MP) a s výchovným poradcem(dále jen VP)
- sleduje využití volného času žáků
- monitoruje rodinné prostředí žáků
- individuálně přistupuje k žákům problémovým
- spolupracuje s rodiči, pravidelně informuje o chování a prospěchu žáků
- důsledně postihuje šikanu, vandalismus a ostatní formy rizikového chování, postupuje podle Metodického doporučení
MŠMT k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních
- působí na žáky v oblasti rasismu, netolerance, xenofobie, extremismu, homofonie a antisemitismu
- sleduje docházku žáků (prevence záškoláctví)
Výchovný poradce(VP):
- kariérové poradenství
- tvorba MPP a jeho plnění
- volba povolání, administrace, poradenství
- individuální šetření se žáky jednotlivě, ve spolupráci s tř. učitelem
- poradenství rodičům a zákonným zástupcům
- spolupráce se školským poradenským zařízením – ÚP, PPP,SVP, IPS, ÚP
- zajištění skupinové návštěvy škol a učilišť
- zajištění besed se zástupci středních škol a učilišť
- metodická pomoc, individuální vzdělávací plány
- práce s nadanými žáky, péče o žáky s indiv. a spec. potřebami
- poskytování informací o činnosti školy, regionu, o možnostech uplatnění na trhu práce
- shromažďování odborných zpráv a informací o žácích, a o možnostech poradenské služby
- spolupráce s rodinou, pomoc a poradenství rodině
- vedení písemných záznamů
Školní metodik prevence(ŠMP):
- tvorba MPP
- prevence rizikového chování
- vyhledávání projevů problémového chování
- preventivní práce v kolektivu třídy
- spolupráce s ostatními orgány státní správy
- monitoring žáků s poruchami chování a problémových žáků
- spolupráce s třídními učiteli, vedením školy a rodiči, s PPP aj. institucemi
- sledování zapojení problémových žáků do zájmové mimoškolní činnosti
- organizace akcí
- zajišťování a předávání informací o rizikovém chování, o metodách a možnostech primární prevence
- další vzdělávání ŠMP
- vedení databáze subjektů (SVP, PPP, policie,…)
- spolupráce s třídními učiteli
- zachycování varovných signálů
- spolupráce s rodinou, poradenství a pomoc rodině
5. Zásady efektivnosti
- poradenská činnost
- preventivní aktivity v mladém věku
- přiměřené metody věku žáků
- nácvik soc.-psych. dovedností (odmítání nabídky, komunikace, sebeovládání, stresové situace, soc. vztahy,…)
- nabídka školních a mimoškolních aktivit, smysluplně vyplnit volný čas žáků
- aktuálnost a pravdivost informací
- informace o poradenských možnostech
- soustavné vzdělávání žáků v oblasti zdravého životního stylu
- vytvoření nástěnky s protidrogovou tématikou a patologickým jevy
- aktivní zapojování žáků v hodinách
- samostatná práce žáků – s využitím literatury, internetu
- skupinová práce
- projektové vyučování
- využití MPP v rámci výuky – mezipředmětové vztahy
6. Vytyčení rizikového chování
- drogová závislost
- alkoholismus
- kouření
- patologické hráčství (gamblerství)
- záškoláctví
- šikana
- vandalismus
- násilné chování
- kriminalita a delikvence
- závislost na politickém a náboženském extremismu
- virtuální závislost - kyberšikana, sexting, kybergrooming, stalking, kyberstalking, sociální sítě, sociální inženýrství,
- virtuální komunikace pomocí služeb internetu a sítě GSM
- xenofobie, rasismus, netolerance, antisemitismus, homofobie,
- extremismus
- netolismus – virtuální drogy
- hoaxy
- rizikové chování v dopravě
- sexuální rizikové chování a zneužívání
- ohrožování mravnosti
- divácké násilí
- náboženské sekty, EMO,…
- poruchy příjmu potravy ( mentální anorexie, mentální bulimie )
- krádeže
- syndrom týraného dítěte ( CAN )
- domácí násilí
- sebepoškozování
7. Vlastní práce se žáky a analýza rizikového chování
Analýza slouží pro zjišťování aktuálního stavu, stanovení příčin a
prognózy do budoucna.
Za nejčastější problémy v současné době, které si zaslouží
naši zvýšenou pozornost, považujeme:
- výskyt kuřáků i v nižších ročnících ( již ve 2. roč. )
- časté, jednodenní absence
- časté pozdní příchody do školy i u žáků bydlících v lokalitě Borek, v blízkosti školy
- časté podvody s omlouváním absence
- při nepřítomnosti nedodržování léčebného režimu
( žáci do školy nechodí z důvodu nemoci, ale jsou viděni
v době vyučování bez doprovodu rodičů venku )
- nevhodné zacházení se školním majetkem
- chování žáků – vulgarity, sprosté nadávky, výhrůžky
- neplnění školních povinností
- nezájem některých rodičů o chování a prospěch jejich dětí
- nezájem o školní družinu a školní stravování
- nevhodné trávení volného času
- agresivita mezi žáky, násilné chování
- drobné krádeže, lhaní
- nezájem většiny vycházejících žáků i jejich rodičů o budoucnost, další pokračování školní docházky v OU a
tím tak lepší uplatnění na trhu práce
- zvyšující se počet žáků se sklonem k sebepoškozování
- šikana
- zvyšující se počet žáků se sklonem k virtuální závislosti
- nezájem o sportovní aj.aktivity v rámci vyučování i mimo něj
- nedůslednost ze strany rodičů u řešení problémových žáků
- nevhodné chování některých žáků, ale i rodičů, k vyučujícím
Důraz budeme klást hlavně na:
- zlepšení spolupráce mezi školou a rodiči
- zlepšení spolupráce mezi školou a ostatními subjekty
- zlepšení docházky žáků do školy
- snížení počtu neomluvených hodin
- zlepšení vztahů mezi učiteli a žáky
- zvýšení odpovědnosti žáků za své chování a jednání
- zajištění zdravého prostředí ve škole
- dodržování školního řádu žáky
- pravidelnou docházku do školy a včasné omlouvání nepřítomnosti rodiči
- propagovat sport a mimoškolní činnost pro smysluplné trávení volného času
- posilování zdravé sebedůvěry u žáků
- respektování individuálních zvláštností a potřeb žáků
- ukazovat možné životní perspektivy
- zvýšení péče o žáky problémové
Metody:
- dotazník
- anketa
- test
- rozhovor
- beseda
- pozorování
Analýza bude obsahovat:
- informovanost žáků o rizikovém chování
- vlastní názor žáků na rizikové chování
- výskyt návykových látek ve škole
- zkušenost s návykovou látkou
- počet přestupků v souvislosti s rizikovým chováním
- znalost problematiky a následků užívání návykových látek
- znalost subjektů pracujících s drogově závislými
- znalost subjektů pomáhajících obětem domácího násilí
- znalost subjektů pomáhajících týraným a zneužívaným dětem
- znalost postupů řešení problematiky v oblasti poruch příjmu potravy a sebepoškozování
Vlastní práce se žáky:
- monitoring žáků s problémovým chováním a prospěchem
- zvýšený dohled nad žáky s problémovým chováním
- preventivní předcházení rizikového chování (v oblasti) :
- modelové situace
- ukázky
- diskuze
- zdravý životní styl (výživa, životospráva, sport,…)
- drogy, alkohol, kouření aj. závislosti
- výchova k toleranci
- volný čas
- partnerství, sexuální vztahy (prevence HIV,…)
- kamarádství, vztahy v kolektivu,
- spolupráce, komunikace
8. Spolupráce s rodiči
- dát konzultační hodiny
- pravidelně informovat o chování a prospěchu žáků
- využívat „ Radu rodičů „ a pravidelných třídních schůzek
- podávat informace o akcích, pořádaných v rámci školy pro žáky i rodiče
- jednat s rodiči okamžitě při výskytu RCH, doplnit jednání zápisem, vysvětlit problematiku RCH a poradit možnosti dalšího řešení
- využívat pomoc asistenta učitele při kontaktu s rodinou žáků
- seznámit rodiče s „Krizovým plánem šikany“ ve škole a s náplní MPP, informovat je o postupu řešení při výskytu
některých forem RCH
- dát informace o plánu šikany rodičům
- informovat je o umístění všech dostupných informací postupu řešení šikany na naší škole na internetových stránkách školy a informovat je i o nových formách RCH u dětí a mládeže
- informovat o školním řádu a jeho změnách, postupech při řešení výskytu některé z forem RCH
- nabídnout rodičům možnost doučování pro prospěchově slabé žáky nebo pro žáky s velkou absencí
- informovat rodiče o změnách v sociální politice a jejich důsledcích pro další život žáků, dbát na působení výchovného poradce a třídního učitele na žáky i rodiče v oblasti kariérového poradenství a možnosti uplatnění na trhu práce
- informovat rodiče o akcích pořádaných školou, dát možnost rodičům účastnit se vyučovacích hodin u problémových žáků
- prostřednictvím „Dne otevřených dveří“ nebo jiné akce, dát rodičům možnost prohlédnout si prostředí celé školy a nahlédnout i do její činnosti
9. Spolupráce se subjekty
- PPP Ústí nad Orlicí
- SVP – Mimoza Ústí nad Orlicí, Brandýs nad Orlicí
- Policie ČR
- Městská policie
- MěÚ – OPD, OSPOD
- HZS, Záchranná služba, záchytná stanice-ochránci přírody
- ČSOP Zlatá studánka
- Poliklinika
- DDM Kamarád
- AD- centrum – Stacionář
- Domov důchodců
- ÚSP Anenská Studánka
- MěÚ – odbor školství, mládeže a tělovýchovy
- NZDM – nízkoprahové zařízení pro děti a mládež
- Naděje
- Záchranný kruh
- MŠMT – prevence
- VZP
- Besip
Postup a opatření při řešení jednotlivých druhů RCH:
1. Kázeňská opatření v souladu s platnými právními předpisy:
- napomenutí třídního učitele ( NTU )
- důtka třídního učitele ( DTU )
- důtka ředitele školy ( DŘŠ )
- snížený stupeň z chování
2. Postup řešení v souladu Metodického doporučení MŠMT
a Minimálního preventivního programu ( MPP ) a Krizového
plánu šikany:
- oznámení na MěÚ – OSPOD
- oznámení přestupkové komisi MěÚ – odbor právní
- oznámení Městské policii
- podání trestního oznámení Policii ČR
3. Konkrétní postup řešení:
( Viz.: Krizový plán šikany, MPP )
- rozhovor se žákem (žáky )
- informovat rodiče
- informovat metodika prevence – svolat TÝM – svolat
výchovnou komisi
- konkrétní vyšetřování, řešení
- provést zápis z jednání
- spolupráce s rodinou, péče a poradenství
4. Postup řešení u jednotlivých forem RCH:
Návykové látky, drogy, alkohol, tabák
- Při nálezu látky – odebrat, do obálky, krabičky, provést zápis
- Zápis o nálezu: 1. popis látky
2. množství
3. obal
4. místo a čas nálezu
5. podpis svědka ( svědků )
- info Policii ČR ( ne městskou! )
- info rodičům žáka ( pokud je známý )
( info rodičům ve všech případech!!! )
- přivolání RZS
( při podezření na požití některé návykové látky, kromě
tabáku )
- vyšetřování, sepsání protokolu
- doporučení kontaktu na odborníky ( zajistí metodik prevence )
Ohrožování mravní výchovy mládeže
( šíření pornografie, v jakékoliv formě, jakýmkoliv způsobem )
- jednání se žákem
- info rodičům, výchovná komise
- u žáků nad 15 let - info policii ČR
Násilné chování, šikana
( viz. Krizový plán šikany )
- rozhovor s informátory
- rozhovor s agresory
- svolání TÝMU – výchovné komise
- informovat rodiče oběti
- informovat rodiče agresora ( agresorů )
- vlastní vyšetřování
- práce se třídou
- dle potřeby info: OSPOD
PPP UO
Policii ČR
- při ohrožení zdraví a života : RZS
- zajistit ochranu oběti
- zajistit péči odborníků pro oběť i pro agresora ( agresory )
- provést zápis
Vandalismus
- jednání se žáky
- jednání s rodiči – výchovná komise
- vyčíslení škody, náhrada škody pachatelem
- zápis
Xenofobie, rasismus, netolerance, aj.
- jednání se žákem ( žáky )
- jednání s rodiči – výchovná komise
- práce se třídou ( multikulturní výchova ) – metodik prevence
- interaktivní programy ve třídě ( PPP, Mimoza )
- v případě trestného činu – info Policii ČR
- zápis
Virtuální závislosti, kyberšikana, hoaxy, patologické hráčství
- jednání se žákem ) žáky )
- jednání s rodiči
- kontakt na odborníky
- v případě trestného činu – info Policii ČR
- práce se třídou – interaktivní program
- zápis
Divácké násilí, závislost na politickém nebo náboženském extremismu, sekty, EMO, aj.
- jednání se žákem ( žáky )
- jednání s rodiči ( při signálech, že se žák účastní těchto aktivit nebo tíhne k některému náboženskému nebo extremistickému hnutí, sektě )
- doporučení a kontakt na odborníky
( další řešení není v kompetenci školy! )
- zápis
Poruchy příjmu potravy, sebepoškozování
- jednání se žákem ( žáky ) – individuální řešení, přístup
- jednání s rodiči
- rada s odborníky a doporučení kontaktu rodičům
- jde-li o ohrožení zdraví a života, je-li žák nebezpečný sobě nebo okolí – zajistit RZS
- zápis
Záškoláctví
- jednání se žákem ( žáky )
- jednání s rodiči – výchovná komise ( nad 10 NH nebo podle
individuální potřeby při nižším počtu NH )
- návrh nápravy – výchovné opatření
- info OSPOD
- info MěÚ – přestupková komise ( nad 25 NH )
- zápis
Kriminalita, delikvence, krádeže
- jednání se svědky ( informátory )
- jednání se žákem ( žáky )
- jednání s obětí ( pokud se jedná o trestný čin, přečin proti osobě, osobám )
- info rodičům
- info Policii ČR
- info OSPOD
- info MěÚ – přestupková komise
- info PPP, Mimoza
- práce s pachatelem ( pachateli ) – interaktivní programy
- zápis
Rizikové chování v dopravě
- jednání se žákem ( žáky )
- info rodičům
- info Policii ČR – podle závažnosti – individuální řešení
- výchovná komise – opatření
- v případě ohrožení zdraví, úrazu, ohrožení života – zajistit RZS
- práce se třídou
- zápis
Rizikové sexuální chování, pohlavní zneužívání
- jednání se žákem ( žáky )
- jednání se svědky ( informátorem )
- jednání s obětí
- info rodičům
- info Policii ČR
- ochrana oběti
- práce se třídou
- zápis
Domácí násilí a CAN
- při podezření, že žák je vystaven takovému jednání -
- informujeme ošetřujícího lékaře, OSPOD a Policii ČR
- jednání se svědky ( informátorem )
- jednání se žákem ( žáky ) – individuální přístup
- kontakt na odbornou pomoc oběti – PPP
- zápis
Všechny postupy řešení jsou individuální, v jednotlivých případech postupujeme podle momentální situace a závažnosti případu, vždy ale se souladem s Metodickým doporučením MŠMT
a MPP.
10. Tradice školy, školní prostředí a propagace školy
( pravidelné, opakující se akce, jednorázové akce, projekty, exkurze,..)
Akce:
( které pořádáme nebo se jich účastníme )
- Mezinárodní den 1. pomoci – přehlídka záchranných sborů
- Výlov rybníka Třebovice, Opatov
- Exkurze - místní firmy
- Exkurze – Úřad práce Ústí nad Orlicí a Č. Třebová
- Exkurze a besedy - policie státní a městská
- Exkurze – SOU, OU a Praktická škola - Svitavy, Žamberk, Opočno, Č.Třebová, Chroustovice
- Dny otevřených dveří jednotlivých SOU,OU a PŠ
- Projektové dny – OU a PŠ Chroustovice
- Burza škol Skalka
- Recitační soutěž speciálních škol Moravská Třebová
- Malá divadélka „ Kukátko“ – přehlídka - Moravská Třebová
- Celoměstská akademie
- Výstava vánočních tradic, betlémů, velikonočních tradic
- Akademie spec. škol Ústí nad Orlicí
- ČSOP – výroba krmítek, ručního papíru,…aj.dovednosti
- Hry na ledě
- Pohybem ke zdraví – pravidelné bruslení na zimním stadionu
- Exkurze – městská knihovna
- Den Země
- Exkurze s programem – DD Kamarád, Domov důchodců, Dětský domov Svitavy, SVÚ Anenská Studánka
- Týden sportu – akce města Česká Třebová
- Třídní samostatné exkurze
- Exkurze – Praha – hrad, parlament
- Tvořivá odpoledne pro rodiče žáků – pletení košíků, vánoční
zvonky, malování na hedvábí, keramika, smaltované šperky,
skleněné šperky, Fimo – šperky, enkaustika
- Program PARTNERSTVÍ – prevence kriminality – 2 měsíční cyklus ve spolupráci s DDM Kamarád
- Sportovní turnaje – vybíjená, stolní tenis, malá kopaná, lehká atletika, floorball, běh na lyžích, střelba ze vzduchovky, nohejbal, futsall, SHM, fotbal
- Taneční maraton
- Ozdravný pobyt
- Lyžařský výcvik
- Plavecký výcvik
- Drakiáda
- Kuličkiáda
- Honba za pokladem
- Karneval
- Rozloučení se školou
- Cyklo-výlet
- Opékání buřtů
- Koncert hudebních skupin
- Muzikoterapie
- Projektové dny
- Mlsání místo kouření – soutěž v kuchařském a cukrářském umění
- Soutěž o nejhezčího sněhuláka
- Filmové představení
- Výlet za posledním sněhem
- Jarní příroda – poznávací soutěž
- Besip – dopravní soutěž
- Malujeme proti drogám
- Šikovné ruce – odpoledne plné práce
- Sportovní odpoledne
- Soutěž ve střelbě ze vzduchovky
- Sportovní den loděnice Cakle
- Lanový park Peklák
- Zájmový kroužek – hudební, taneční, PC, keramika
- Projektové vyučování – Pes, Nohy, Pravěk, Egypt, Besip,Za ptačím zpěvem, Kapela, Keramické odpoledne, Škůdci, Domácí mazlíčci, Čert a Mikuláš, Česká Třebová, Zdravé zuby,
Ježci, Normální je nekouřit!
- Výzdoba školy – vitríny, nástěnky
- Superstar – pěvecká soutěž
- Keltská vesnička
- Školní družina a školní klub
- Ekologický pobyt Oucmanice
- Pálení Čarodějnic
- Den otevřených dveří
- The Action – multimediální představení
- Drop In – preventivní pořady – projekt „Řekni drogám NE“
- Aerobic – maratón
- Prezentace školy na Krajském úřadě Pardubice
- Romane Čhave
- Mc Donalds Cup
- Den rozmanitých činností SpŠ UO
- Naučná stezka
Další propagace školy:
- www stránky školy: www.zsprceskatrebova.webnode.cz
- školní kronika
- fotodokumentace
- výzdoba školy
- Českotřebovský zpravodaj
- Orlické noviny
- Orlický deník
- Ročenka
- prezentace v budově Úřadu Pardubického kraje
- plakáty a letáky spádové oblasti Borek
- prezentace na výstavách a akademiích pořádaných MěÚ
- účast na regionálních soutěžích
- Pardubický rozhlas
- www stránky města Č.Třebová
- DDM Kamarád
- OIK, vysílání kabelové televize
11. Vzdělávání pedagogů
- plán školení a seminářů – DVPP ( dle vlastního výběru se učitelé účastní, informují ostatní pedagogy a hodnotí)
- samostudium
- odborná literatura, internet
- seznámení s krizovým plánem šikany
- seznámení s novými formami RCH a postupy při jejich řešení
- seznámení s materiály potřebné k plnění MPP podle ročníků
- seznámení s postupy řešení jednotlivých forem RCH
- filmotéka – preventivní filmy, videa, dokumenty
( materiály, informace a školení zajistí výchovný poradce
a metodik prevence )
12. Metody práce a materiály
- hra, scénka, anketa, rozhovor, dotazník
- výklad
- výtvarné práce, slohové práce
- samostatná práce - vyhledávání informací z tisku, z internetu
- přednášky a besedy
- osobnostní a dramatická výchova – soc. hry, modelové situace, role, obhajoba názoru
- exkurze, sportovní soustředění, pobytové zájezdy, kurzy
- metody soc. učení – komunikace prostřednictvím psychosomatické hry
- diskuze a diskuze řízená
- komponované pořady
- skupinová práce
- terapeutické skupiny
- osvěta
- nástěnky a vitríny
- volno-časové aktivity, zájmové kroužky
- video, TV, PC – film, ukázky příběhů (komiksy), výukové materiály
- propagační materiály
- odborná literatura
- časopisy
- videokazety
- odborná literatura ve školní knihovně
- výukové programy na PC
- filmotéka z oblasti rizikového chování
- Interaktivní programy ve třídě pořádané PPP
- metodické doporučení MŠMT k primární prevenci RCH u dětí,
žáků a studentů ve školách a školských zařízeních – teorie,
prevence, možnosti řešení
- volání naděje – projekt – „komiksy“ ( jednotlivé příběhy a modelové situace na PC a práce s nimi )
- projektové vyučování
- klub „Kamarád“ při ŠD – volnočasové aktivity
- MPP realizovaný v rámci výuky – mezipředmětové vztahy
( Čj, D, Ch, Př, Z, Vo, Vz, PV, Aj, Kd, Vv, Tv, F, M
Český jazyk – komunikace a sloh
- na modelových příkladech rozpoznávat pozitiva a negativa v projevech chování lidí
- mezilidské vztahy
- telefonování
- korespondence
- komunikace verbální a neverbální
- volný čas, záliby, koníčky
- plány na prázdniny, do budoucna
- čím chci být?
- co chci v životě dokázat?
- základní pojmy
- správná výslovnost
- čtení jednotlivých příběhů
- vyhledávání RCH v textu
- čtení z časopisů, odborné literatury
literární výchova
- čtení
- práce a její výsledek ( Defoe, Robinson), aj.
- odborné články k RCH
Anglický jazyk
- můj den, volný čas,
- lidské tělo, zdraví, sport,
- zdravá výživa
- rodina
- slovíčka
- význam hospodářských zvířat, farmy
- roční období – vliv na člověka
Matematika
- slovní úlohy
- finanční gramotnost, rozpočet
- cena, měna, převody jednotek
- výdělek, mzda, kolik peněz ušetřím, když nebudu kouřit, pít alkohol?Co si můžu koupit za určitou částku peněz?
- Kolik lidí umře na následky kouření a užívání návykových látek?
- Kolik procent populace je kuřáků, drogově závislých,…?¨
- ankety, analýzy
- Cena hracích automatů a hazardních her
Komunikační dovednosti
- druhy komunikace
- správné výrazy, psaní, čtení
- umění komunikace na internetu