ŠVP
Školní vzdělávací program
pro základní vzdělávání
Školou do Života
Zpracovaný podle RVP ZV
a přílohy RVP-LMP
Základní škola praktická
Česká Třebová
Nám. 17. listopadu 2060
Charakteristika školního vzdělávacího programu
- Chceme dát dětem takové znalosti a dovednosti, které budou moci dobře uplatnit v životě.
- Chceme je vést ke vzájemné pomoci, pocitu sounáležitosti a vzájemnému respektu.
- Chceme je vybavit schopnostmi učit se, řešit problémy, komunikovat a pracovat.
- Chceme, aby děti měly pocit bezpečí a možnost pozitivních prožitků.
- Chceme v dětech vytvářet zdravé sebevědomí a rozvíjet kritické sebehodnocení.
- Chceme výukou cizího jazyka poskytnout možnost komunikace v rámci EU.
- Chceme vést žáky k včasné profesionální orientaci a volbě povolání a přizpůsobujeme tomuto cíli náplň učiva.
- Chceme dovést žáky k dovednosti a účelnému využívání komunikačních a informačních technologií.
- Chceme vést k uvědomělému dodržování stanovených pravidel ve škole i v životě.
- Chceme vytvořit optimální podmínky, přátelskou atmosféru a pracovní klima, aby školu rádi navštěvovali žáci i učitelé.
- Chceme zvyšovat prestiž naší školy.
Pojetí a cíle školního vzdělávacího programu
Základní vzdělávání navazuje na výchovu v rodině a na předškolní výchovu.
Vzdělávání na školách našeho typu probíhá ve dvou stupních.:
1.stupeň tvoří 1. až 5. ročník a je rozdělen na 1. období (1. – 3. ročník)
a 2. období (4. a 5. ročník).
2. stupeň tvoří 6. – 9. ročník.
Vzhledem k tomu, že většina našich žáků předškolní výchovu neabsolvuje a pocházejí z méně podnětných rodin, jsou opožděni z hlediska sociálního, psychického a fyzického vývoje. Děti s lehkým mentálním postižením dosahují školní zralosti v pozdějším věku a této skutečnosti je přizpůsobeno i vzdělávání na 1. stupni., především v 1. období. Přechod z rodinné péče nebo předškolního vzdělávání musí být pozvolný a postupný. S ohledem na rozdílnost rozumových schopností žáků, schopností učení a pracovních výsledků, je třeba přistupovat ke každému žákovi individuálně, respektovat jeho možnosti a pozitivně hodnotit každý krok v rozvoji jeho osobnosti. V tomto období je tedy hlavním úkolem adaptace žáků na nové prostředí, nový styl práce a upevňování základních hygienických návyků a vytváření sociálních návyků.
Základní vzdělávání na 2. stupni je zaměřeno na získávání vědomostí, rozvíjení dovedností a návyků, které žáci mohou využít ke zvýšení kvality osobního života včetně profesního uplatnění. Důraz je kladen na rozvíjení sociálních a komunikačních schopností a na vytváření praktických dovedností.
Program je směřován k dosažení co nejvyšší možné úrovně osobnostních kvalit za podpory speciálně vzdělávacích metod a působení na rozvoj v oblasti kognitivní, sociální, emocionální a volní na základě individuálního přístupu.
Cíle školního vzdělávacího programu
dle RVP ZV, které lze přiměřeně uplatňovat za podmínek přístupů, metod a forem odpovídajících vývojovým a osobnostním zvláštnostem žáků.
- Umožnit žákům osvojit si strategii učení a motivovat pro celoživotní učení žáky.
- Podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů.
- Vést žáky k všestranné a účinné komunikaci.
- Rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých.
- Připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako samostatné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti.
- Vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací, rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, ke svému prostředí i k přírodě.
- Učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný.
- Vést žáky k tolerance a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi.
- Pomáhat žákům poznávat a rozvíjet své schopnosti i reálné možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci.
Smyslem a cílem vzdělávání je dosažení klíčových kompetencí, které představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění, u žáků s lehkým mentálním postižením jde o dosažení klíčových kompetencí na úrovni, která je pro ně dosažitelná.
Klíčové kompetence:
Kompetence k učení:
Na konci základního vzdělávání žák:
- využívá vhodné naučené metody, strategie učení včetně mnemotechnických pomůcek a
jiné pomocné techniky
- pracuje s učebnicemi, učebními materiály a učebními pomůckami
- poznává vlastní pokroky a uvědomuje si problémy, které mu brání v učení
- používá základní pojmy z různých vzdělávacích oblastí
- dokáže vyhledávat a využívat informace v praktickém životě
- chápe obecně používané termíny, znaky a symboly
- uvědomuje si význam vzdělání v kontextu s pracovním uplatněním
Kompetence k řešení problémů:
Na konci základního vzdělání žák
- vnímá problémové situace, rozpozná problémy a hledá nejvhodnější způsob řešení
- řeší samostatně běžné životní situace a přiměřeně ke svým možnostem překonává
životní překážky
- přijímá důsledky svých rozhodnutí
- nenechá se při řešení problému odradit nezdarem
- dokáže popsat problém a svěřit se s ním, při řešení složitějších problémů požádá o radu a
řídí se jí
- dokáže přivolat pomoc v případě ohrožení vlastní nebo jiné osoby
Kompetence komunikativní:
Na konci základního vzdělávání žák
- vyjadřuje se srozumitelně v ústním projevu a umí vést dialog
- rozumí obsahu sdělení a přiměřeně na něj reaguje
- využívá tištěné informace k rozvoji vlastních vědomostí, rozumí běžně užívaným textům,
záznamům, obrazovým materiálům
- zvládá jednoduchou formu písemné komunikace
- vyjadřuje své názory a postoje a umí vhodnou formou obhájit svůj názor
- využívá pro komunikaci běžné informační a komunikační prostředky
- využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému
soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi
Kompetence sociální a personální:
Na konci základního vzdělávání žák
- posiluje své sebevědomí na základě poznání a pochopení vlastní osoby
- má povědomí o základních mravních hodnotách v rodině i ve společnosti
- respektuje pravidla práce v týmu a svými pracovními činnostmi ovlivňuje kvalitu
společné práce
- rozpoznává nevhodné a rizikové chování, uvědomuje si jeho možné důsledky
- navazuje a udržuje vztahy s vrstevníky, respektuje druhé lidí a snaží se upevňovat dobré
mezilidské vztahy
- posiluje sociální chování a sebeovládání, je vnímavý k potřebám starých, nemocných a
postižených lidí
- uvědomuje si nebezpečí možného psychického i fyzického zneužívání vlastní osoby
Kompetence občanské:
Na konci základního vzdělávání žák
- zná základní práva a povinnosti občanů, respektuje společenské normy a pravidla soužití
- zvládá běžnou komunikaci s úřady
- chápe nebezpečí rasizmu a xenofobie
- chrání své zdraví, uvědomuje si význam zdravého životního stylu, podílí se na ochraně
životního prostředí
- dokáže se chovat v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka
podle pokynů kompetentních osob a uplatnit svoje dovednosti a postupy
Kompetence pracovní
Na konci základního vzdělávání žák
- zvládá základní pracovní dovednosti, operace a postupy, rozšiřuje své komunikační
schopnosti při kolektivní práci
- má vytvořen pozitivní vztah k manuálním činnostem
- dodržuje zásady bezpečnosti, ochrany zdraví, hygieny práce, ochrany životního prostředí a
společenských hodnot a uplatňuje je při pracovních činnostech
- pracuje podle daného pracovního postupu, návodu, náčrtu a orientuje se v jednoduché
technické dokumentaci
- je schopen pracovní výdrže, koncentrace na pracovní výkon a jeho dokončení
- reálně posoudí výsledek své práce i práce ostatních
- má konkrétní představu o pracovních činnostech běžných profesí
- využívá získané znalosti a zkušenosti a vytváří si představu o možnostech svého budoucího
pracovního uplatnění
Výchovné a vzdělávací strategie
K tomu, aby škola zajistila rozvoj klíčových kompetencí žáků, uplatňuje tyto společné postupy:
· Od známého k neznámému a od jednoduchého ke složitějšímu
· Pracovat podle pravidel a získat schopnost pracovat podle návodu
· Vést k samostatné práci a od ní ke spolupráci (od sebevědomí
k dodržování pravidel)
· Získat schopnost samostatného rozhodování a jednání při
současném respektování pravidel
Zásady pro práci dětí (i učitelů)
- Uvědomit si východiska (co víme)
- Uvědomit si cíl
- Zvolit správný postup
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
Pravidla pro hodnocení žáků
Hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání a chování žáků je jednoznačné, srovnatelné s předem stanovenými cíli a kriterii, srozumitelné, věcné a pedagogicky odůvodnitelné.
Na škole hodnotíme číselnou klasifikací, slovně i kombinací obou způsobů.
Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků jsou blíže specifikována v Klasifikačním řádu z 29.8.2005, který je nedílnou součástí Školního řádu z 1.9.2007.
Rodiče jsou pravidelně o těchto výsledcích informováni prostřednictvím zápisů v žákovských knížkách a 5x ročně na informačních odpoledních. Rodiče jsou informováni písemnou formou ( formulář) ve čtvrtletích a pololetích (výpis, vysvědčení). Třídní učitelé si prokazatelně ověřují, zda rodiče byli informování.
Škola zpracovává výstupní hodnocení u žáků 8. ročníku. Rodiče si mohou dohodnout i individuální konzultace s učiteli a ředitelkou školy.
Závažnější problémové chování a výchovná opaření jsou řešena s odborem sociálních věcí a zdravotnictví – sociálně právní ochrana dětí , kurátoři pro mládež. Spolupracujeme se školskými poradenskými zařízeními.
Evaluace
- probíhá pomocí dotazníků rodičům, žákům a zaměstnancům jednou za tři roky dle
Vyhl. č. 15/2005 Sb. ve znění vyhl. č.225/2009.
- 1x ročně je zpracována výroční zpráva dle téže vyhlášky.
- Ve škole je ustavena školská rada.