Prevence sociálně patologických jevů
Metodička prvence : Mgr. Zlatava Štanclová a Mgr. Petra Kumpoštová
Telefon : 465539115 E-mail : sedoux@seznam.cz Konzultační hodiny : dle vzájemné dohody
Období školního vzdělávání má významnou funkci v oblasti formování osobnosti mladých lidí a vše, co se v tomto období nepodaří, se jen velmi obtížně napravuje v období dospělosti. Základními cíli strategie primární prevence sociálně patologických jevů jsou výchova ke zdravému životnímu stylu a rozvoj sociálních kompetencí dětí. Školní metodičkou prevence je Mgr. Zlatava Štancolvá a Mgr. Petra Kumpoštová
Mezi sociálně patologické jevy, na jejichž minimalizaci se prevence zaměřuje, patří:
- násilí a šikanování
- záškoláctví
- kriminalita,delikvence,vandalismus aj. formy násilného chování
- ohrožení mravnosti a mravní výchovy mládeže
- xenofobie, rasismus, intolerance a antisemitismus
- užívání návykových látek (vč. opomíjeného alkoholu a cigaret), anabolik a medikamentů
- netolismus (virtuální drogy) a gambling (patologické hráčství)
- divácké násilí
- komerční sexuální zneužívání dětí
- syndrom týraných a zneužívaných dětí
- sekty a sociálně patologická náboženská hnutí.
Ve škole je organizována tzv. primární prevence, která zahrnuje veškeré konkrétní aktivity s cílem předejít problémům a následkům, jež jsou spojeny se sociálně patologickými jevy. Důraz je kladen zejména na specifickou primární prevenci, tj. systém aktivit a služeb, které se zaměřují na práci s populací, u níž lze v případě jejich absence předpokládat další negativní vývoj. Dále pracujeme v oblasti nespecifické primární prevence. Tou se rozumí aktivity, jejichž obsahem jsou všechny metody a přístupy umožňující rozvoj harmonické osobnosti, včetně možnosti rozvíjet nadání a zájmy a provozovat pohybové a sportovní aktivity. Tato část prevence není specificky zaměřena a zahrnuje tedy všechny žáky školy. V tomto školním roce jsme se kromě pravidelných aktivit zapojili do projektu Jsme v pohodě, který je zaměřený na prevenci šikany.
Obsah činnosti metodičky pevence:
- Tvoří MPP + koordinace tvorby a kontrola realizace.
- Koordinuje program aktivit školy na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu,
sexuálního zneužívání, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů
sebepoškozování a dalších SPJ(sociálně-patologických jevů).
- Snaží se o společnou práci celého pedagogického sboru a vedení školy při vyhledávání
problémových projevů chování a preventivní práce s třídními kolektivy.
- Informuje ostatní členy pedagogického sboru s postupem řešení v oblasti prevence SPJ – krizový plán.
- Zaměřuje se na integraci žáků, prioritou je prevence rasismu, xenofobie, netolerance a
dalších jevů, které se týkají kulturní a etnické odlišnosti.
- Zajišťuje spolupráci školy s orgány státní správy a samosprávy, které se zabývají
problematikou SPJ, s metodikem v PPP Ústí nad Orlicí, a jinými poradenskými,
preventivními, krizovými zařízeními a institucemi.
- Kontaktuje odborného pracoviště. Získává dostupné informace o žácích v poradenské péči.
- Vede písemnou dokumentaci.
- Předává informace o SPJ ostatním pedagogickým pracovníkům, žákům a jejich rodičům.
- Aktualizuje databázi spolupracovníků školy pro oblast prevence ( policie, MěÚ, SVP,
poradny, zdravotnická zařízení, orgány sociální péče, krizová centra,…).
- Vyhledává mezi žáky projevy SPJ a zajišťuje jejich šetření
a poskytuje poradenství.
- Vytváří se všemi učiteli jednotná pravidla při řešení SPJ
a postup při jejich řešení.
- Zjišťuje nabízené aktivity ostatních organizací, které se zabývají nespecifickou primární
prevencí.
- Aktualizuje informace na nástěnce a vitríně školy v hlavní chodbě a v učebně PC.
- Informuje ostatní pedagogy s jednotlivým případy na poradách nebo prostřednictvím
nástěnky ve sborovně.
- Monitoruje problémové žáky.
- Zapojuje problémové žáky do mimoškolních činností
a zahajuje spolupráci s PPP UO.
- Usiluje o další vzdělávání ŠMP i ostatních pedagogických pracovníků.